Współczesne automatyczne skrzynie biegów to rozwiązanie podnoszące w znaczny sposób komfort podróżowania samochodem. Aby zapewnić ich bezawaryjną pracę należy zadbać o ich właściwy serwis. Czy warto wymieniać olej w skrzyni biegów? Jak często to robić? Na te i inne zagadnienia znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule!
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej co ile?
Olej w automatycznej skrzyni biegów pełni bardzo ważną rolę. Zapobiega zużyciu i przegrzewaniu się elementów ciernych oraz umożliwia płynną zmianę biegów. Z biegiem kilometrów olej ulega zanieczyszczeniu opiłkami oraz degradacji. Producenci pojazdów zalecają wymiany w różnych przedziałach czasowych. W jednych markach przypada on na 60 000km, w innych natomiast nie przewiduje się jego wymiany w całym cyklu eksploatacji skrzyni. Poprzez wieloletnie doświadczenia serwisów specjalizujących się w naprawie skrzyń automatycznych optymalnym interwałem jest przedział 60 000km – 90 000km bądź okres co dwa lata.
Zmiana oleju w skrzyni automatycznej dynamiczna
W skrzyniach hydrokinetycznych wymiana oleju poprzez odkręcenie korka spustowego umożliwia wymianę jedynie od 30% do 50% oleju. Dlaczego? Duża jego ilość znajduje się w sprzęgle hydrokinetycznym powszechnie zwanym konwerterem. Taka wymiana nie przynosi dużej efektywności, ponieważ ilość nowego oleju jest zbyt mała aby przynieść wymierne korzyści. Wymiana dynamiczna odbywa się z wykorzystaniem dedykowanego urządzenia. Jego przewody instaluje się w miejscu chłodnicy oleju skrzyni biegów za pomocą specjalnych adapterów. W jego wnętrzu znajdziemy dwie bańki. Jedna pełna z nowym olejem, druga pusta do której wtłoczony zostanie przepracowany olej. Procedura odbywa się przy uruchomionym silniku i umożliwia przełączanie elektrozaworów zastępując całość przepracowanego oleju na nowy. Podczas procesu wymiany nowy olej jest wtłaczany jest poprzez pompę znajdującą się w urządzeniu do skrzyni podczas gdy pompa znajdująca się w skrzyni wypompowuje przewodem olej do właściwej bańki. Proces wymiany można zakończyć w momencie kiedy zobaczymy, że przez przewód spustowy przepływa jedynie czysty, nowy olej. Po ponownym zamontowaniu chłodnicy oleju należy sprawdzić jeszcze tylko poziom oleju oraz wykonać ponowną adaptację skrzyni biegów.
Ciekawostka: Przed wymianą oleju w automatycznej skrzyni biegów należy sprawdzić czy posiada ona wymienny filtr oleju. Jeżeli tak to podczas wymiany powinien również zostać wymieniony na nowy.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej koszt
Dynamiczna wymiana oleju nie należy do grupy najtańszych czynności serwisowych. Należy jednak pamiętać, że tylko całkowita wymiana oleju pozwoli nam utrzymać skrzynię biegów w dobrej kondycji. Regularne wymiany oleju zapobiegają zużyciu elementów elektro hydraulicznych, wrażliwych na krążące w układzie opiłki oraz zapewnią właściwe smarowanie elementów łożyskowanych.
Koszt zmiany oleju w automatycznej skrzyni biegów to przedział od 370 zł do nawet 750 zł brutto za robociznę. Średnie ceny oleju to od 38 zł za litr do 70 zł za litr. Zdarzają się oleje tańsze lub takie które kosztują nawet 200 zł za jeden litr. Aby lepiej zobrazować całkowity koszt posłużymy się przykładem:
Volvo XC60 Skrzynia Aisin TF
- Dedykowany olej 10l x 43 zł = 430 zł
- Wymiana dynamiczna 515 zł brutto
- Suma 945 zł brutto
Statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni cena
Statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów nie różni się znacząco od wymiany oleju w silniku. Jedyną różnicą jest jej niska skuteczność ze względu na brak możliwości wymiany całego oleju. Tutaj ceny są znacząco niższe jednak należy pamiętać, że jeżeli zdecydujemy się na ten rodzaj wymiany to powinniśmy stosować ją znacznie częściej, nawet co 20 000km. Koszt takiej wymiany oscyluje w granicach 100zł – 200zł brutto za robociznę oraz ogranicza wykorzystanie oleju względem wymiany dynamicznej o około 50% – 70%.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej bmw
W skrzyniach biegów montowanych wzdłużnie dużo częściej znajdziemy wymienne filtry oleju skrzyni biegów niż w ich odpowiednikach instalowanych poprzecznie. Właśnie tak jest w przypadku samochodów marki BMW. Planując wymianę oleju w skrzyni biegów należy uwzględnić dodatkowy koszt filtra oleju, który w nowszych modelach jest zintegrowany z obudową filtra.
Ważne pytania użytkowników:
Czy można samemu wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?
Statyczna wymiana oleju w skrzyni biegów nie jest znacznie trudniejsza od wymiany oleju silnikowego. Może jednak wymagać zastosowania dodatkowych narzędzi i pompki do wtłoczenia nowego oleju. Przed wymianą koniecznie dowiedz się jak wygląda procedura i jakich narzędzi będziesz potrzebować!
Czy wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów pomaga?
Bardzo często zdarza się, że po wymianie mocno przepracowanego oleju i ponownej adaptacji sterownika skrzyni biegów poprawia się płynność pracy skrzyni. Szczególnie duże ma to znaczenie w samochodach, które przewożą ciężkie ładunki, ciągną przyczepy, bądź są dynamicznie eksploatowane. W takim wypadku olej przekładniowy osiąga podczas jazdy bardzo wysokie temperatury co potęguje proces jego degradacji. W takich przypadkach warto dokonywać częstszych wymian oleju.
Co ile wymiana oleju w skrzyni dsg?
W przypadku skrzyń DSG zwłaszcza tych z tzw. „mokrym sprzęgłem”, zgodnie z informacjami podanymi przez producenta, regularna wymiana oleju ma bardzo duże znaczenie dla żywotności skrzyni. Wymiana powinna odbywać się nie rzadziej niż co 60 000km. Wymiana oleju jest konieczna ze względu na konstrukcję skrzyni oraz potrzebę utrzymania odpowiednich parametrów pracy. Taka czynność oczyszcza skrzynię z zanieczyszczeń oraz wydłuża jej trwałość.
Sprawdź też nasz artykuł Jaki olej do skrzni biegów?