Jaki olej do skrzyni biegów i kiedy go wymieniać?
Olej przekładniowy ma za zadanie chronić, smarować i zabezpieczać elementy przekładni przed zabrudzeniem, wilgocią, zatarciem i innymi czynnikami, które mogą stanowić zagrożenie dla tego elementu. Wraz z kolejnymi przebytymi kilometrami oraz upływającym czasem olej przekładniowy, tak jak i inne płyny eksploatacyjne, również ulega stopniowej degradacji i zanieczyszczeniu.
Dobór oleju do skrzyni biegów to nie "rocket science", ale błąd może drogo kosztować. Zanim zalejesz nowy płyn, musisz wiedzieć trzy rzeczy: jakiej skrzyni szukasz (manualnej czy automatycznej?), jakie normy (np. API GL-4, GL-5) musi spełniać olej i jaką lepkość (np. 75W-90) zaleca producent Twojego auta.
Spis Treści
- Kiedy wymieniać olej w skrzyni biegów?
- Olej do skrzyni biegów manualnej
- Olej do skrzyni biegów automatycznej
- Oznaczenia olejów przekładniowych – Co musisz wiedzieć?
- Jak sprawdzić, jaki olej do mojej skrzyni?
- Konkretny przykład: Jaki olej do skrzyni biegów Passat B7 2.0 TDI?
- Ważne pytania (FAQ)
- Wiesz już, czego szukasz?
Kiedy wymieniać olej w skrzyni biegów?
Wymiana oleju w skrzyniach biegów to wciąż kontrowersyjny temat. Zdania kierowców możemy podzielić na dwie grupy: tych, którzy ufają producentom o "dożywotniej" trwałości oleju, oraz tych, którzy (jak my) ufają zdrowemu rozsądkowi i regularnie go wymieniają.
Aby świadomie podjąć decyzję, sprawdź zalecenia producenta w książce serwisowej.
Ciekawostka: Jeżeli producent samochodu nie przewiduje okresów wymiany oleju, mechanicy przyjmują, że dla skrzyni manualnej jest to 80 000 - 100 000 km. Dla skrzyni automatycznej interwał ten jest krótszy i wynosi 60 000 - 80 000 km (a przy dynamicznej jeździe nawet 40 000 km).

Olej do skrzyni biegów manualnej
We współczesnych manualnych skrzyniach biegów znacząco mogą różnić się pasowania elementów, rodzaj stosowanych materiałów oraz moc pojazdów, a więc rodzaj wymaganego oleju również może się znacząco różnić. Najważniejsze jest, aby zweryfikować normy producenta samochodu. Nie musisz kupować oleju w ASO! Wystarczy, że kupisz zamiennik o tej samej, kluczowej specyfikacji.
Olej do skrzyni biegów automatycznej
W "automacie" właściwa lepkość oleju ma olbrzymie znaczenie. Z racji skomplikowanej budowy (sterowanie elektro-hydrauliczne), skrzynie te są dużo bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia. Brak regularnej wymiany oleju to proszenie się o kosztowną awarię.
Pamiętaj, aby do "automatu" stosować tylko dedykowany olej ATF (Automatic Transmission Fluid), który spełnia normy producenta Twojej skrzyni.
Ciekawostka: W przypadku stopniowego pogarszania płynności pracy "automatu" (np. szarpania), winowajcą może okazać się zużyty olej. Sama wymiana oleju i adaptacja sterownika skrzyni często przynosi natychmiastową poprawę.

Oznaczenia olejów przekładniowych – Co musisz wiedzieć?
Gdy patrzysz na butelkę, najważniejsze są dwie wartości:
- Klasa lepkości SAE: Np. 75W-90. Pierwsza liczba (75W) określa płynność w niskich temperaturach ("W" = Winter), druga (90) lepkość w wysokiej temperaturze pracy.
- Klasa jakości API: To kluczowy parametr!
- API GL-4: Przeznaczony do skrzyń manualnych ze synchronizatorami wykonanymi z metali kolorowych (np. mosiądzu). Ma łagodniejsze dodatki.
- API GL-5: Do mocno obciążonych przekładni hipoidalnych (np. dyferencjałów, tylnych mostów). Zawiera więcej dodatków siarkowo-fosforowych.
WAŻNE: Nie zawsze "więcej znaczy lepiej". Nigdy nie wlewaj oleju GL-5 do skrzyni wymagającej GL-4! Agresywne dodatki w GL-5 mogą z czasem "zjeść" mosiężne synchronizatory, powodując zgrzytanie przy zmianie biegów.
Jak sprawdzić, jaki olej do mojej skrzyni?
Informację o tym, jaki olej będzie właściwy, znajdziesz w książce serwisowej pojazdu. Możesz też skorzystać z internetowych wyszukiwarek producentów olejów, takich jak MANNOL czy Valvoline. Jeśli nie masz pewności, odczytaj dane z tabliczki znamionowej na obudowie skrzyni biegów.
Konkretny przykład: Jaki olej do skrzyni biegów Passat B7 2.0 TDI?
Weźmy na warsztat auto naszego "Majstra Marka" – 10-letniego VW Passata B7 z silnikiem 2.0 TDI. Staje on przed dylematem:
- Do skrzyni manualnej (6-biegowej): Będzie potrzebował oleju spełniającego normę VW G 052 512 lub G 052 171. Najczęściej będzie to olej o lepkości 75W-80 lub 75W-90 i klasie API GL-4.
- Do skrzyni automatycznej (DSG, 6-biegowej): Tutaj nie ma żartów. Skrzynia DSG wymaga absolutnie specjalistycznego płynu do przekładni dwusprzęgłowych, zgodnego z normą VW G 052 182. Zalanie innego oleju to proszenie się o kosztowną awarię.
Wniosek: Zawsze sprawdzaj normę producenta, a nie tylko "lepkość". To norma jest gwarancją, że olej ma odpowiednie dodatki do Twojej skrzyni.
Ważne pytania (FAQ)
Ile oleju wchodzi do skrzyni biegów?
Jaki olej przekładniowy wybrać?
Wiesz już, czego szukasz?
Jeśli wiesz już, jakiego oleju przekładniowego potrzebujesz, sprawdź naszą ofertę. Mamy na stanie oleje MANNOL i Valvoline, które spełniają większość norm popularnych producentów i są gotowe do szybkiej wysyłki wprost do Twojego garażu.
--> Kliknij i zobacz wszystkie Oleje Przekładniowe
A jeśli zastanawiasz się nad samą wymianą, przeczytaj nasz kolejny poradnik:

