Nowoczesne samochody oferują wysoki komfort podróżowania oraz umożliwiają jazdę przy minimalnej wiedzy technicznej ich posiadaczy. Obecnie mogą informować użytkowników o zbliżających się terminach przeglądów, konieczności wymiany oleju oraz błędach wykrytych podczas samodiagnostyki. Należy pamiętać, że mimo wszystkich udogodnień mogą pojawić się nieoczywiste usterki prowadzące do bardzo poważnych uszkodzeń. Kierowca powinien wiedzieć, jak je rozpoznać i właściwie reagować. Jedną z nich postaramy się przybliżyć w poniższym artykule:
Przegrzany silnik kontrolka
Wskaźnik temperatury płynu chłodniczego pozwala obserwować moment osiągnięcia przez silnik normalnej temperatury pracy. Umożliwia też obserwację wychylenia od normy, pozwalając kierowcy podjąć działania prewencyjne przed poważnymi uszkodzeniami jednostki napędowej.
Zdarza się, że producenci nie stosują już wskaźników temperatury silnika. Dlaczego? Obecne technologie produkcji oraz stosowane oleje silnikowe zapewniają gotowość silnika do jazdy niemal od razu po uruchomieniu. W przypadku wystąpienia problemów z temperaturą pracy silnika zostaniemy poinformowani za pośrednictwem właściwej kontrolki na desce rozdzielczej.
Przegrzany silnik objawy
W przypadku wskaźnika temperatury pierwszym objawem będzie wychylanie się wskazówki w kierunku czerwonego pola. Jeżeli taki wskaźnik nie występuje w Twoim samochodzie, to zostaniesz poinformowany przez komputer pokładowy o występującym problemie poprzez kontrolkę lub informację na desce rozdzielczej. Kolejnym objawem może być zależnie od przyczyn zmiana temperatury powietrza wydobywającego się z nawiewów. Jeżeli równocześnie z przegrzewaniem silnika wystąpi również wyciek płynu chłodniczego, to pojawi się charakterystyczny zapach oraz może dojść do parowania szyb wewnątrz samochodu.
Przegrzany silnik przyczyny
Do przegrzewania się silnika może dojść z kilku przyczyn. Pierwszą z nich może być awaria termostatu. W przypadku zacięcia się termostatu w pozycji zamkniętej, układ chłodniczy pozostaje w małym obiegu, który ma na celu jak najszybsze podniesienie temperatury pracy po uruchomieniu silnika. Płyn chłodniczy nie zostaje kierowany do chłodnicy i nie umożliwia schłodzenia cieczy.
Kolejną przyczyną może być uszkodzenie pompy wymuszającej obieg cieczy bądź zanieczyszczenie układu chłodniczego. W obu przypadkach płyn posiada ograniczony przepływ i uniemożliwia odebranie właściwej ilości ciepła z silnika. Aby nie dochodziło do powstawania osadów w silniku, należy używać właściwych płynów chłodniczych zalecanych przez producenta. Najgorszym możliwym rozwiązaniem jest stosowanie zwykłej wody w układzie chłodniczym. Jest to skrajnie niebezpieczne dla żywotności silnika i zimą może prowadzić do zamarznięcia i rozsadzenia bloku silnika. Jeżeli w sytuacji awaryjnej jesteśmy zmuszeni do awaryjnego napełnienia układu wodą, należy udać się do pierwszego możliwego warsztatu w celu usunięcia usterki i napełnienia układu właściwym płynem chłodniczym.
Również elementy elektryczne mogą mieć duże znaczenie dla utrzymania właściwej temperatury pracy silnika. Uszkodzony wentylator podczas jazdy z małą prędkością bądź podczas stania w korku nie zapewnia przepływu odpowiedniej ilości powietrza przez chłodnicę, co również prowadzi do wzrostu temperatury w silniku.
Najłatwiej zauważalną awarią układu chłodniczego jest wyciek płynu z układu. Jeżeli na miejscu postoju swojego samochodu zauważysz płyn chłodniczy bądź czujesz zapach wydobywającego się płynu, koniecznie sprawdź jego poziom w zbiorniczku wyrównawczym i upewnij się czy wyciek umożliwia dojazd do warsztatu. Konieczne może okazać się holowanie pojazdu.
Jakie mogą być przyczyny wycieków? Elementy silnika narażone są na duże różnice temperatur, sól drogową oraz zmienne warunki atmosferyczne. Te czynniki powodują starzenie się materiałów i mogą wywołać kruszenie się elementów wykonanych z tworzyw sztucznych oraz starzenie się przewodów gumowych doprowadzające do ich rozszczelnienia. Sól drogowa ma wpływ na korozję obejm metalowych zaciskanych na przewodach. Może doprowadzić do ich zerwania i obluzowania się przewodów. Na wycieki narażone są również miejsca połączeń w silniku między metalowymi elementami. Wszelkie usterki należy niezwłocznie usunąć, aby nie narażać się na duże koszty związane z przegrzaniem silnika.
Przegrzany silnik skutki
Przegrzanie silnika niesie za sobą skutki zależne od czasu przegrzania i wartości temperatury osiągniętej przez silnik. Jeżeli odpowiednio szybko zareagujemy, zjedziemy z drogi i ostudzimy silnik, to prawdopodobnie poza usunięciem przyczyny awarii nie narazimy się na żadne dodatkowe naprawy. Jeżeli dojdzie do znaczącego przegrzania silnika, to może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, trwałego zniekształcenia głowicy, bądź jej pęknięcia. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia układu korbowo-tłokowego.
Przegrzany silnik co robić?
Po zaobserwowaniu wzrostu temperatury silnika należy podjąć szereg działań mogących nas uchronić przed poważnymi konsekwencjami. Przed znalezieniem bezpiecznego miejsca do zatrzymania się należy ustawić maksymalną temperaturę ogrzewania i maksymalny nadmuch. W przypadku, jeżeli doszło do uszkodzenia wentylatora, termostatu lub niedrożności chłodnicy ten zabieg pomoże odebrać część ciepła z silnika. Jeżeli z nawiewu nie zacznie wydobywać się gorące powietrze, oznacza to, że w układzie prawdopodobnie nie ma już płynu chłodniczego. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zjechać z drogi i zgasić silnik.
Wycieki płynu chłodniczego są najczęstszą awarią układów chłodzenia. Ważne jest, żeby kontrolować regularnie poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Szczególnie należy uważać na poziom płynu przed podróżą czy dłuższą trasą.
Jednorazowe przegrzanie silnika
Nawet jednorazowe przegrzanie silnika może doprowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej. Podczas wystąpienia wzrostu temperatury płynu chłodniczego bardzo istotny jest czas reakcji kierowcy. Dodatkowym zabezpieczeniem dla silnika są dodatki ceramizujące. Zmniejszają ryzyko zatarcia pracujących między sobą metalowych elementów, podczas podwyższonej temperatury pracy silnika.
Ważne pytania użytkowników:
Jak ochłodzić przegrzany silnik?
W momencie kiedy wskazówka temperatury silnika stopniowo zacznie wychylać się w prawo, ustaw ogrzewanie wnętrza na maksymalną wartość i ustaw maksymalny nadmuch. Sprawdź czy w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się płyn i czy nie wystąpił żaden widoczny wyciek.
PAMIĘTAJ! Nigdy nie odkręcaj korka zbiorniczka wyrównawczego, gdy silnik jest rozgrzany! W układzie chłodniczym tworzy się wtedy ciśnienie i podczas odkręcania korka istnieje ryzyko zalania gorącą cieczą! Należy również zachować ostrożność podczas otwierania maski, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo wycieku płynu!
Co zrobić jak się silnik zagotuje?
Po przegrzaniu silnika nieunikniona staje się weryfikacja powstałych uszkodzeń. Po usunięciu usterki wywołującej wzrost temperatury, warto pozostawić samochód w serwisie na sprawdzenie, czy inne podzespoły nie uległy awarii w wyniku przegrzania silnika.
Co się dzieje z przegrzanym silnikiem?
Właściwa temperatura pracy dla większości silników spalinowych to przedział 90-100°C. Oczywiście, jeżeli chodzi o temperaturę płynu chłodzącego. Utrzymanie tego zakresu temperatur jest niezwykle istotne dla prawidłowej pracy silnika. Ma to związek ze zjawiskami zachodzącymi w komorze spalania oraz rozszerzalnością temperaturową stosowanych materiałów. Jeżeli założone przez konstruktorów wartości są przekraczane, istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika poprzez zwiększenie temperatury w komorze spalania. Zwiększona temperatura może doprowadzić do uszkodzenia głowicy silnika, a w skrajnych przypadkach również tłoka i tulei cylindrycznych.