Szybka dostawa - nawet w 24h! Obsługa sprzedaży hurtowej oraz detalicznej Darmowa wysyłka od 1200zł
Szybki kontakt +48 885 880 060
PL

Migająca kontrolka świec żarowych

Porady
24.11.2022 r.
Migająca kontrolka świec żarowych

Kontrolka świec żarowych

Kontrolka świec żarowych to ikonka żółtej spirali na desce rozdzielczej samochodu. Występuje ona jedynie w samochodach wyposażonych w silnik wysokoprężny. Możemy zaobserwować jej świecenie przez kilka sekund za każdym razem podczas przekręcenia kluczyka w pozycję zapłonu. Co dzieje się w tym czasie i co symbolizuje jej świecenie? W czasie jej świecenia przed rozruchem silnika świece żarowe rozgrzewają się do temperatury niemal 1000°C zwiększając temperaturę komory spalania. Takie działanie ułatwia zapłon mieszanki paliwowo powietrznej podczas rozruchu i zapewnia stabilną pracę silnika w pierwszych chwilach po odpaleniu.

Powody do zmartwień pojawiają się dopiero kiedy zaobserwujemy pojawianie się żółtej ikonki podczas jazdy. Jej świecenie niestety nie oznacza oczywistej diagnozy uszkodzenia świec żarowych. Jedna kontrolka w samochodzie może odpowiadać za informacje o uszkodzeniu różnych elementów. Żółta spirala migająca podczas jazdy może informować nas również o problemach z układem EGR, zanieczyszczonym filtrze paliwa czy nieszczelności w układzie dolotowym.

 

Migająca kontrolka świec żarowych VW

Wśród samochodów grupy VW takich jak Skoda, Seat, Volkswagen czy Audi kontrolka może oznaczać usterkę zupełnie nie związana z pracą silnika. Jeżeli nie pojawiają się żadne dodatkowe objawy podczas jazdy mogące wskazywać na awarię silnika to migająca spirala prawdopodobnie informuje o uszkodzeniu świateł hamowania. W przypadku jeśli posiadacie samochód jednej z tych marek, przed wizytą w warsztacie sprawdźcie poprawność działania światła stop. Może okazać się, że przepaliła się jedna z żarówek bądź uszkodzeniu uległ czujnik znajdujący się przy pedale hamulca.

Migająca kontrolka świec żarowych brak mocy

W przypadku braku mocy silnika i pojawiającej się kontrolki konieczne będzie podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego. Ponieważ jedna kontrolka może odpowiadać za kilka systemów, jest to jedyna możliwość aby zweryfikować potencjalne miejsce wystąpienia usterki.  Podczas diagnostyki komputerowej jesteśmy w stanie określić czy źródło problemu dotyczy układu doładowania, systemu recyrkulacji spalin bądź układu paliwowego.

Migająca kontrolka świec żarowych 1.9 TDI

Bardzo częstą usterką wśród samochodów grupy Volkswagen wyposażonych w silniki 1.9TDi jest awaria związana z zaworem N75. Jest to zawór odpowiedzialny za sterowanie zmienną geometrią turbosprężarki. Wystarczy, że dostanie się do niego wilgoć, a turbosprężarka przestanie prawidłowo reagować na parametry zadane przez sterownik silnika. Należy go wyjąć i przeczyścić, a w przypadku braku poprawy wymienić na nowy. Za problem z migającą kontrolką świec żarowych w autach z silnikiem 1.9TDi może odpowiadać również zawór sterowania pompy paliwa N109. Gdy jest niesprawny odcina dopływ paliwa. Pojawiają się również problemy z przewodami, które go zasilają. Zdarza się, że silnik odpala, kontrolka świec zaczyna migać, po czym silnik gaśnie. W przypadku obu zaworów weryfikację bardzo ułatwia podłączenie komputera diagnostycznego.

 

Ważne pytania użytkowników:

 Czy można jeździć z migającą kontrolką świec żarowych?

W przypadku użytkowników samochodów marki Opel jazda z migającą kontrolką świec żarowych może okazać się wskazana. Samochód za pomocą tej kontrolki sygnalizuje awaryjne dopalanie filtra cząstek stałych. W takiej sytuacji należy umożliwić wykonanie tego procesu i skierować się na, krótką przejażdżkę po trasie.

Niestety samochody wyposażone w jednostkę diesla użytkowane w ruchu miejskim na krótkich dystansach mają tendencję do gromadzenia nadmiernej ilości sadzy w filtrze DPF i mogą wymagać od czasu do czasu procesu dopalania filtra cząstek stałych. W przypadku kiedy nie zachodzą procesy wypalania w filtrze, nagromadzona sadza ogranicza przepływ spalin i może okazać się konieczna wizyta w warsztacie w celu czyszczenia filtra za pomocą specjalistycznych środków chemicznych lub wymiany na nowy.

Czy można jeździć z uszkodzoną świecą żarową?

We współczesnych silnikach ciśnienie sprężania oraz stopień rozpylenia paliwa są na tyle wysokie, że nawet podczas awarii świecy żarowej często jesteśmy w stanie uruchomić silnik nawet w warunkach zimowych. Musimy pamiętać jednak, że utrudniony rozruch nie wpływa korzystnie na żywotność akumulatora i rozrusznika. Jeżeli więc występuje w Twoim samochodzie utrudniony rozruch, a po odpaleniu samochodu pojawia się nierówna praca silnika bądź falowanie obrotów, warto sprawdzić poprawność działania układu ogrzewania wstępnego.