Dlaczego samochód nierówno pracuje?
Nierówna praca silnika to często pierwszy objaw poważniejszych usterek
samochodu. Ważne jest aby szybko odnaleźć źródło problemu i zapobiec kosztownym
naprawom jednostki napędowej. W zależności od rodzaju zasilania paliwem, osprzęt się
różni więc przyczyny mogą się od siebie znacząco odmienne.
Niezależnie od tego jakie paliwo tankujemy do zbiornika, diagnostykę problemu
powinniśmy rozpocząć od sprawdzenia filtra powietrza, filtra paliwa bądź gazu LPG. Jeżeli
nie były one wymienione przez okres dłuższy niż 15 000 km, należy zastosować nowe.
Jeżeli po wymianie występuje nierówna praca, należy dokładnie obejrzeć komorę silnika w
poszukiwaniu nieszczelności układu dolotowego, uszkodzenia przewodów podciśnieniowych
oraz uszkodzeń wiązki elektrycznej.
Dużą pomocą w poszukiwaniu uszkodzonego elementu może okazać się
podłączenie testera diagnostycznego. Za jego pomocą możemy uzyskać informacje o
niesprawnych czujnikach kontrolujących pracę silnika. Bez podłączenia urządzenia
diagnostycznego ciężko będzie nam wykryć uszkodzenie sondy lambda czy
przepływomierza powietrza.
Nierówna praca silnika benzyna.
Winowajcą nierównej pracy jednostki w samochodach benzynowych jest układ
zapłonowy. Poprzez niesprawność układu zapłonowego, mieszanka paliwowo-powietrzna
nie została prawidłowo spalona co w efekcie może powodować falowanie obrotów,
przerywanie pracy silnika oraz brak mocy.
Jeżeli samochód jest wyposażony w kopułkowy rozdzielacz zapłonu to będzie on
również posiadał przewody zapłonowe prowadzone wzdłuż pokrywy rozrządu. Z biegiem lat
izolacja takich przewodów ulega stopniowej degradacji, a wysokie napięcie generowane
przez cewkę zapłonową znajduje ujście (tzw. przebicie) do metalowych elementów silnika. W
efekcie świeca zapłonowa nie generuje prawidłowej iskry, a mieszanka nie zostaje spalona
prawidłowo.
Ciekawostka: Przy uruchomionym silniku, w zaciemnionym pomieszczeniu
często jesteśmy w stanie zaobserwować iskrzenie przewodów do metalowych
elementów silnika.
W nowoczesnych silnikach benzynowych bardzo często występują fajko-cewki.
Oznacza to, że do każdej świecy zapłonowej przypisana jest osobna cewka montowana
bezpośrednio nad nią. W przypadku uszkodzenia którejkolwiek z cewek, sterownik silnika
zbiera informację o takiej nieprawidłowości i za pomocą testera diagnostycznego jesteśmy w
stanie określić dokładne miejsce wystąpienia problemu.
Nierówna praca silnika świece.
Bardzo istotna w przypadku silników benzynowych jest wymiana świec zapłonowych
według interwału zalecanego przez producenta pojazdu (najczęściej ok. 30 000km do nawet
100 000 km). W przypadku samochodów wyposażonych w instalację LPG należy stosować
dedykowane świece do układów z gazem i stosować wymiany zgodnie z zaleceniami
producenta.
Nierówna praca silnika zasilanego lpg.
W przypadku silników wyposażonych w dodatkową instalację LPG opór elektryczny
paliwa jest większy niż przy spalaniu benzyny. Powoduje to, że samochody wyposażone w
taką instalację są bardziej podatne na nieprawidłowości związane z awariami układu
zapłonowego. Pamiętajmy również, że instalacje gazowe są instalacjami dodatkowymi
narażonymi na wycieki paliwa. W przypadku nieprawidłowej pracy silnika związanej z
wyciekiem gazu, prawdopodobnie będziemy czuli intensywny zapach w komorze silnika. W
zlokalizowaniu miejsca nieszczelności możemy wykorzystać tester szczelności w postaci
specjalistycznej pianki.
Nierówna praca silnika po rozgrzaniu.
Jeżeli mamy pewność, że w układzie nie występują nieszczelności przepuszczające
dodatkowe powietrze, często spotykanym problemem jest zanieczyszczenie kanału
przepustnicy oraz zaworu sterującego biegiem jałowym zwanym silniczkiem krokowym.
Objawia się on przez falowanie na wolnych obrotach. W przypadku wystąpienia tego
zjawiska konieczne może okazać się wyczyszczenie tych elementów. W pierwszej kolejności
możemy zastosować preparat umożliwiający czyszczenie bez demontażu
przepustnicy/gaźnika. Jeżeli dostęp dotycz części jest ograniczony, może okazać się
konieczna wizyta w warsztacie i wyczyszczenie przez mechanika.
Nierówna praca silnika diesel.
W nowoczesnych silnikach zasilanych olejem napędowym, stosuje się układy
paliwowe o bardzo wysokim ciśnieniu dochodzącym nawet do 1800 bar i wręcz
mikroskopijnych otworach rozpylających. Spowodowane jest to dążeniem do osiągnięcia
optymalnego rozpylenia paliwa w komorze spalania.
Co to ma wspólnego z nierówną pracą silnika? Bardzo wiele, ponieważ silniki te są
dużo bardziej narażone na uszkodzenie i nierównomierną pracę poprzez stosowanie niskiej
jakości paliwa. Filtr paliwa w silniku diesla również odgrywa olbrzymią rolę. Zapchany filtr
paliwa, bądź jego zbyt duża przepustowość może nieść za sobą bardzo kosztowne naprawy.
Żeby zabezpieczyć układ wtryskowy przed konsekwencjami słabej jakości paliwa tworzone
są uszlachetniacze wspomagające proces usuwania nagaru i redukcji tarcia we
wtryskiwaczach oraz pompach wysokiego ciśnienia. To rozwiązanie bardzo dobrze
sprawdza się w przypadku kiedy wiemy, że będziemy mieli ograniczony dostęp do wysokiej
jakości paliwa np. podczas podróży. W przypadku kiedy oprócz nierównej pracy silnika
występuje znaczne dymienie i duże trudności z odpaleniem, konieczna może się okazać
regeneracja bądź wymiana wtryskiwaczy.
Nierówna praca po odpaleniu
Ponieważ samochody z silnikami diesla posiadają zapłon samoczynny (odpalenie
mieszanki następuje poprzez wzrost temp i ciśnienia podczas suwu sprężania),
konstruktorzy zastosowali układ świec żarowych podnoszących temperaturę w komorze
spalania. Dzięki temu rozwiązaniu możliwy stał się rozruch tych silników w zimowych
warunkach temperaturowych.
W nowoczesnych silnikach jednak nie służą one jedynie do ułatwienia rozruchu
silnika. Nowoczesne świece żarowe stabilizują również pracę silnika na wolnych obrotach do
momentu normalnej temperatury pracy silnika. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia, którejś świecy
bądź modułu świec żarowych, może pojawić się problem z rozruchem zimnego silnika oraz
nierówna praca do momentu rozgrzania silnika.
Nierówna praca silnika przyczyny.
Przyczyny szarpania i nierównej pracy silnika naprawdę mogą być różne. Znaczącym
czynnikiem są oczywiście rozwiązania stosowane przez producentów samochodów,
natomiast najważniejszym aspektem zawsze jest właściwe serwisowanie pojazdu. Jeżeli
zadbamy o terminowy serwis olejowy i będziemy na bieżąco wykonywać niezbędne naprawy
oraz diagnostykę to ryzyko niespodziewanych awarii silnika i powrotów na lawecie znacząco
się zmniejsza.
Oczywiście wraz z upływem kolejnych kilometrów awaryjność podzespołów będzie
się zwiększać i warto zadbać o to aby móc uniknąć wielu rozległych napraw i remontów.
Obecnie tworzonych jest wiele skutecznych środków oraz dodatków ograniczających
zużycie powierzchni ciernych w silnikach oraz układach paliwowych zabezpieczając nasze
portfele przed kosztownymi awariami.
Ważne pytania użytkowników:
Jak rozpoznać nierówną pracę silnika?
Z reguły nierówna praca silnika objawia się na kilka sposobów. Pierwszym
czynnikiem, po którym zauważysz nierówną pracę jest niestabilna pozycja wskaźnika
obrotów silnika podczas pracy na biegu jałowym. Kolejnym czynnikiem są zwiększone
wibracje przenoszone przez silnik na karoserię oraz odczuwalne szarpnięcia podczas jazdy.
Dodatkowym zjawiskiem może być również zmiana dźwięku silnika.
Czy można jeździć z szarpiącym silnikiem?
Ponieważ nie znamy dokładnej przyczyny szarpania silnika, należy bezzwłocznie
udać się do warsztatu samochodowego w celu weryfikacji problemu. Długotrwała jazda z
niesprawnym osprzętem silnika może doprowadzić do poważnej usterki skutkującej
remontem generalnym.
Przykład: Długotrwała jazda z awarią wtryskiwaczy paliwa w silniku
diesla może zwiększyć temperaturę w komorze spalania doprowadzając do stopienia się
tłoka.