Dymienie diesla-najczęstsze przyczyny
Nadmierne dymienie z rury wydechowej niewątpliwie może świadczyć o awarii samochodu. Warto umieć rozpoznać co oznacza konkretny kolor dymu. O tym, jakie rodzaje dymienia samochodu mogą wystąpić, przybliżymy w poniższym wpisie.
Diesel kopci na biało
Nie każde dymienie samochodu na biało wymaga interwencji i naprawy. W chłodne i wilgotne dni każdy samochód będzie dymił na biało. Dzieje się tak, ponieważ pod wpływem temperatury spalin wytwarza się para wodna dająca efekt białego dymu. Podobna sytuacja może wydarzyć się podczas uruchomienia auta po dłuższym postoju poza garażem. W wydechu zbiera się wilgoć, która podczas pracy silnika zostaje odparowywana przez gorące spaliny.
Białym dymem wydobywającym się z rury wydechowej powinniśmy zacząć się przejmować w momencie kiedy wyczuwalny będzie słodkawy zapach płynu chłodniczego. Taka sytuacja oznacza, że przedostaje się on do komory spalania. Wbrew powszechnym stwierdzeniom nie koniecznie musi to być wina pęknięcia głowicy lub uszkodzenia uszczelki pod głowicą. W pierwszej kolejności należy sprawdzić szczelność EGR chłodzonego cieczą. Rozszczelnienie EGR wywołuje zasysanie płynu wraz ze spalinami wtłaczanymi ponownie do silnika.
Diesel kopci na czarno
Czarny dym z rury wydechowej wywołany jest przez niecałkowite spalenie paliwa. Przyczyną dymienia może być usterka wtryskiwaczy, niesprawny układ EGR, nieprawidłowo działająca turbosprężarka, nieszczelność w układzie dolotowym np. nieszczelny intercooler lub pęknięty gumowy łącznik. W nowoczesnych samochodach wyposażonych w układ katalizacji spalin oraz filtr DPF, nie powinno występować dymienie na czarno w przypadku normalnego użytkowania. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w takie układy, to może wystąpić krótkie dymienie podczas dynamicznego ruszania, w szczególności poprzedzonego ekonomiczną jazdą, w niskich zakresach prędkości obrotowej silnika. Podczas tego rodzaju jazdy potrafi gromadzić się w układzie wydechowym sadza, wydmuchiwana w trakcie dynamicznego ruszania.
Diesel kopci na niebiesko
Dymienie na niebiesko w samochodzie bezsprzecznie świadczy o nie najlepszej kondycji silnika. Oznacza ono, że do komory spalania przedostaje się olej silnikowy, a skala wymaganych napraw może być bardzo zróżnicowana. Jak rozpoznać jaki element silnika zawiódł? Należy obserwować moment występowania dymienia. Przykładowo, jeżeli obserwujemy dymienie podczas przyspieszania, z dużym prawdopodobieństwem nieszczelność wystąpiła na pierścieniach tłokowych. Tego typu awaria wiąże się z koniecznością remontu silnika. Często nie wystarcza jednak zmiana samych pierścieni. Podczas pomiarów po rozebraniu silnika może okazać się konieczna obróbka bloku silnika oraz zastosowanie nad wymiarowych tłoków.
Diesel kopci przy odpalaniu
Jeżeli natomiast obserwujemy dymienie jedynie tuż po odpaleniu silnika bądź podczas zmniejszania się prędkości obrotowej. Prawdopodobnie zawiniły jedynie gumowe uszczelniacze zaworowe. W przypadku takiej awarii koszty naprawy są znacznie mniejsze, a jej proces znacznie prostszy.
Ciekawostka: Za niebieski dym z rury wydechowej w silnikach doładowanych często odpowiada nieszczelność turbosprężarki. Taką awarię należy niezwłocznie usunąć, ponieważ jeżeli nieszczelność znajduje się po stronie tłoczącej powietrze do komory spalania, może dojść do samozapłonu oleju silnikowego i rozbiegania silnika. Silnik w momencie rozbiegania niekontrolowanie zwiększa prędkość obrotowej i kończy się efektowną awarią w kłębach dymu i często również pożarem samochodu.
Ważne pytania użytkowników:
Czy diesel powinien kopcić na biało?
Dopóki w dymie nie wyczujemy zapachu płynu chłodniczego, to z dużym prawdopodobieństwem nie ma czym się martwić. Jeżeli płyn zacznie dostawać się do komory spalania, to zaobserwujemy duże kłęby dymu wydobywające się z układu wydechowego. Możemy wtedy również zaobserwować zanieczyszczenia spalinami występujące w zbiorniczku wyrównawczym oraz napuchnięte przewody chłodnicze.
Co zrobić jak diesel dymi?
Ważne jest zweryfikowanie źródła problemu. W przypadku wystąpienia niewielkiego niebieskiego dymienia powinniśmy zweryfikować przede wszystkim czy do samochodu jest zastosowany właściwy olej silnikowy. W większości przypadków ubytku oleju i dymienia przyczyną jest niewłaściwy film olejowy w silniku. Jeżeli po wymianie oleju na właściwy dymienie nie ustępuje, ratunkiem przed remontem mogą okazać się dodatki ceramizujące do oleju silnikowego. Tego typu produkty wypełniają powstałe ubytki podczas eksploatacji i tworzą wytrzymałą powierzchnię, poprawiając szczelność komory spalania.
Dlaczego diesel kopci przy przyspieszaniu?
Czarny dym podczas przyspieszania może być wywołany wydmuchaniem zgromadzonej sadzy w układzie wydechowym. W przypadku, kiedy dymienie nie ustaje, należy zweryfikować przyczynę niedopalania paliwa. Gdy awaria układu dolotowego lub wtryskowego wystąpi w samochodzie wyposażonym w filtr DPF, może wystąpić spadek drożności filtra.