Po czym poznać uszkodzony alternator
Najbardziej powszechnym sygnałem uszkodzenia alternatora jest kontrolka na desce rozdzielczej samochodu. Jeżeli czerwona ikona akumulatora nie gaśnie po uruchomieniu silnika, jest to oznaka problemów z ładowaniem. Nie zawsze jednak awaria jest tak oczywista do zweryfikowania.
O uszkodzeniu alternatora mogą świadczyć również:
- Częste przepalanie się żarówek,
- Migająca kontrolka ładowania,
- Przygasające światła,
- Zbyt szybkie rozładowywanie się akumulatora,
- Głośne dźwięki dobiegające z komory silnika wzrastające wraz z prędkością obrotową.
Prawidłowe napięcie akumulatora
Awarię alternatora można zweryfikować również za pomocą pomiarów napięć w obwodzie elektrycznym samochodu. Przy sprawnym układzie, podczas pracy silnika, uruchomionych odbiornikach elektrycznych napięcie na stykach akumulatora powinno wynosić około 14,4V. Jeżeli wynik ten odbiega od normy i miernik wskazuje napięcie poniżej 14V w wyżej wymienionych warunkach, warto zmierzyć różnice potencjałów miedzy stykami akumulatora i alternatora.
Dlaczego warto to zrobić? Ponieważ nie tylko alternator może okazać się winowajcą. Przewody instalacji elektrycznej oraz styki z biegiem lat mogą ulegać degradacji i zwiększać przez to swoją oporność elektryczną. W efekcie działają one jak rezystory i napięcie nie zostaje w pełni przekazane w celu zasilenia odbiorników samochodu oraz naładowania akumulatora.
Naprawa alternatora opis
Naprawę alternatora najlepiej zlecić w wyspecjalizowanym serwisie. Pozwoli zaoszczędzić to zbędnych nerwów i zdecydowanie przyspieszy proces naprawy. Przyczyn uszkodzenia alternatora może być bardzo wiele – począwszy od zużycia szczotek elektrycznych, uszkodzenia łożysk wirnika, awarię regulatora napięcia, uszkodzenie uzwojenia wirnika bądź stojana. Dla mało doświadczonych użytkowników samodzielna naprawa może być trudna do wykonania. Problemem może okazać się demontaż niektórych podzespołów i konieczność posiadania narzędzi specjalistycznych.
Naprawę alternatora możemy podzielić na etapy:
- Dokonanie wstępnych pomiarów i oględzin,
- Demontaż alternatora z pojazdu,
- Demontaż podzespołów alternatora i analiza występujących uszkodzeń,
- Wymiana niezbędnych podzespołów, piaskowanie obudowy i ponowny montaż,
- Montaż alternatora w pojeździe,
- Test poprawności wykonanej naprawy.
- Koszt regeneracji alternatora
Na całkowity koszt regeneracji alternatora wpływa kilka składowych. Pierwszym istotnym czynnikiem jest umiejscowienie alternatora w komorze silnika. Przez to koszt demontażu i ponownego montażu może wahać się w przedziale od 150zł do 500zł. Drugim czynnikiem oddziałowującym na koszt regeneracji jest zakres napraw alternatora. W podstawowym zakresie naprawy wymienia się łożyska wirnika, sprzęgiełko, komutator, regulator napięcia oraz szczotki. Regeneruje się również gniazda mocujące. W tym przypadku cena regeneracji będzie najniższa. Dodatkowym kosztem może okazać się wymiana obwodów stojana lub wirnika. Na koszt regeneracji oczywiście ma również wpływ jakość zastosowanych materiałów. Koszt naprawy alternatora mieści się w przedziale 100 – 680 zł.
Regeneracja alternatora czy warto
W tym przypadku posłużymy się przykładem. Nowy Alternator do BMW E90 320d marki Valeo to koszt oscylujący w granicach 1200zł. Regeneracja alternatora w jednym z warszawskich warsztatów to koszt około 600zł. Alternator i rozrusznik to podzespoły, które z racji swojej budowy oraz dostępności części zamiennych umożliwiają skuteczną regenerację.
Ważne pytania użytkowników:
IIe trwa regeneracja alternatora?
Regeneracja alternatora to czynność wykonywana w przeciągu kilku godzin. Jeżeli zlecamy jego naprawę w warsztacie wyspecjalizowanym w regeneracji alternatorów to powinniśmy odebrać samochód w przeciągu 1 – 2 dni roboczych.
W przypadku kiedy sami demontujemy alternator bądź zlecamy jego demontaż w warsztacie nierealizującym usług regeneracji musimy doliczyć czas niezbędny na transport alternatora. Zlecając wysyłkę kurierską czas naprawy wydłuży się o kolejne 2 dni robocze.
Co się regeneruje w alternatorze?
Podczas regeneracji alternatora poszczególne podzespoły są czyszczone i sprawdzane pod kątem poprawności działania. Wymienia się łożyska, szczotki, pierścienie, regulator napięcia oraz sprzęgiełko. Zużyte części zostają nasmarowane, a następnie pokryte pastą ułatwiającą przewodzenie prądu. Obudowa jest piaskowana, a następnie lakierowana. Wirnik może zostać wymieniony na nowy, bądź pozostawiony. Naprawie może podlegać jedynie komutator. Sam wirnik zostaje wtedy poddany malowaniu i konserwacji.
Czy można naprawić alternator?
Podczas uszkodzenia samego sprzęgiełka bądź regulatora napięcia możliwa jest wymiana jedynie tych elementów. Warto rozważyć w takim przypadku regenerację aby nie płacić ponownie za demontaż alternatora jeżeli jego pozostałe podzespoły okażą się również zużyte i w krótkim czasie doprowadzą do ponownej awarii.
Kiedy zregenerować alternator?
Jeżeli udało nam się zweryfikować uszkodzenie alternatora poprzez wydawany z niego hałas bądź zanik ładowania nie należy zwlekać z wymianą. Akumulator pozbawiony ładowania ulegnie szybkiemu wyładowaniu i uniemożliwi kontynuację jazdy. Uszkodzone łożyska mogą doprowadzić do zablokowania wirnika i zniszczenia paska napędzającego osprzęt silnika. W takim przypadku przestanie działać również pompa układu chłodniczego oraz sprężarka klimatyzacji.
Ciekawostka: Zerwany pasek osprzętu w silnikach z plastikową pokrywą rozrządu może doprowadzić do jej pęknięcia i uszkodzenia paska rozrządu. Podczas regeneracji alternatora warto skontrolować stan paska i przy wystąpieniu jakichkolwiek uszkodzeń poddać go wymianie.