Co daje płukanka silnika
Płukanka to środek służący do czyszczenia wnętrza silnika. Dokładniej służy do usuwania nagarów powstałych w układzie smarowania oraz układzie korbowo tłokowym. Niestety podczas jazdy pod wpływem temperatury i starzenia się oleju powstają w układzie smarowania zanieczyszczenia, które osadzają się na częściach silnika. Szczególnie dotyczy to samochodów, do których stosowany jest olej mineralny. Duże ilości nagarów potrafią zaburzyć uszczelnianie komory spalania przylegając do rowków pierścieni tłokowych . Na proces powstawania nagarów bardzo duże znaczenie mają również wydłużone interwały wymiany oleju oraz stosowane paliwo. Jeżeli w samochodzie zamontowaliśmy instalację LPG to z komory spalania do oleju dostaje się znacznie więcej siarki, która też niekorzystnie wpływa na jego właściwości. Rolą płukanki jest rozpuszczenie osadów i usunięcie ich wraz z zużytym olejem podczas jego wymiany.
Jaka płukanka do silnika?
Bardzo ważne jest aby unikać płukanek zawierających rozpuszczalniki mogące uszkodzić elementy gumowe i plastikowe. Uszkodzenie tycz części grozi poważną awarią silnika. Warto zastosować płukanki zaufanych producentów takich jak TEC 2000, Ligui Moly, czy MANNOL. Posiadają one dodatki, które podczas podczas procesu płukania nie tylko usuną osady ale i zapewnią odpowiednie smarowanie zabezpieczając przed zatarciem silnika.
Płukanka silnika opinie
Wśród kierowców opinie zazwyczaj bardzo się od siebie różnią. W tym przypadku nie jest inaczej. Najczęstszym zarzutem niezadowolonych kierowców wobec płukanek jest rozszczelnienie silnika, pojawienie się dymienia bądź zatarcie silnika. Trzeba wziąć pod uwagę, że często są to teorie niepoparte faktami, a w nielicznych przypadkach kiedy realnie wystąpiły problemy, dotyczyły samochodów już znacznie wyeksploatowanych, które cały swój cykl życia przepracowały na oleju mineralnym. Z biegiem lat i upływem kolejnych kilometrów powstaje duża warstwa nagaru, który może oderwać się jako duży kawałek i wywołać zatkanie kanałów olejowych w silniku. W przypadku chęci przeprowadzenia płukania silnika z dużym przebiegiem warto skonsultować ten pomysł z mechanikiem. W nowszych samochodach, w których stosowane są nowoczesne oleje syntetyczne, takie zagrożenie nie występuje. Współcześnie producenci olejów stosują dodatki czyszczące, które podczas codziennej jazdy również zabezpieczają przed nadmiarem tworzącego się osadu. W tym przypadku płukanki pomagają usunąć powstające zanieczyszczenia oleju powstające podczas dynamicznej jazdy i degradacji oleju wynikającej ze zbyt długiego okresu użytkowania.
Ranking płukanek do silnika
Niewątpliwie płukanki LIQUI MOLY Pro-Line Engine Flush stanowią jednego z liderów na tym rynku. MANNOL MOTOR FLUSH często staje się jego alternatywą ze względu na bardzo konkurencyjną cenę i wysoką skuteczność. Typowa płukanka silnika nie może jednak być stosowana w silnikach motocyklowych z mokrym sprzęgłem, dlatego w tym zestawieniu nie mogło zabraknąć również płukanki Ipone Engine Cleaner.
Płukanie silnika naftą
Do oleju silnikowego warto stosować płukanki, ze względu na dodatki zwiększające skuteczność działania oraz jasno określoną procedurę stosowania. Naftę w tym celu wykorzystywano przed opracowaniem specjalistycznych płukanek i cechuje ją niższa skuteczność w usuwaniu zanieczyszczeń.
Problemy po płukance silnika
Regularne płukanie silnika pomaga uniknąć awarii jednostki napędowej w przyszłości. Jeżeli jednak posiadamy wyeksploatowany silnik z dużą ilością nagaru, powinniśmy świadomie podjąć decyzję o płukaniu układu olejowego. Aby uniknąć problemów w takim przypadku można zastosować kilkukrotną procedurę. Wymaga to zakupu kilku litrów oleju silnikowego więcej oraz dodatkowych filtrów oleju, tak aby po każdym użyciu płukanki silnika wymienić olej na nowy.
Ważne pytania użytkowników:
Płukanka silnika jak zrobić?
Płukanie sinika diesla oraz benzynowego wygląda tak samo. Procedura płukania silnika jest bardzo prosta. Należy uruchomić silnik i rozgrzać do normalnej temperatury pracy. Dodać następnie płukankę do oleju. Pozostawić samochód odpalony na biegu jałowym przez 10min. W tym czasie pozwalamy na działanie płukanki silnika. Następnie zlać stary olej, wymienić filtr oleju i zalać silnik nowym olejem.
Ciekawostka: Bardzo ważne jest aby dodać płukanki do rozgrzanego silnika. Tylko wtedy procedura będzie wykonana prawidłowo!
Czy płukanka może uszkodzić silnik?
W przypadku nowszych silników jest to praktycznie niemożliwe. Należy jednak zastosować pierwszą płukankę najwcześniej po 40tys. km. przebiegu. Jest to okres w którym następuje docieranie i układanie się silnika. Po tym okresie regularne stosowanie płukanek pozwoli nam zachować czysty silnik. Pamiętajmy aby interwały wymiany oleju nie były dłuższe niż 10-15tys. km. Dzięki temu w silniku osadzać będzie się mniejsza ilość nagarów.
Czy warto robić płukanie silnika?
Czasami może to być ostatnia próba uratowania silnika przed kosztownym remontem. Próba kilkukrotnego płukania jednostki z zapieczonymi pierścieniami tłokowymi usuwa osady i może zmniejszyć zużycie oleju. W takim przypadku zdecydowanie warto spróbować. W połączeniu z regularnym stosowaniem płukanek warto rozważyć również preparaty zabezpieczające wnętrze silnika. Środki takie tworzą na powierzchni metalu ceramiczną powłokę i wypełniają mikro-nierówności metali. Są całkowicie bezpieczne dla silnika i coraz powszechniej stosowane przez kierowców. Tutaj polecamy preparat Ceramizer CS dla samochodów użytkowanych na drogach oraz Ceramizer CSX do użytku sportowego w silnikach o dużej mocy.
Kiedy stosować płukankę do silnika?
Regularne stosowanie płukanki z każdą wymianą oleju silnikowego pozwala utrzymać czystość wnętrza silnika, co przekłada się też na dłuższą żywotność jednostki napędowej.